Jaki jest czas na zwrot towaru w sklepie internetowym?

Zakupy internetowe cieszą się ogromną popularnością wśród osób w każdym wieku. Umożliwiają zakup artykułów niedostępnych w sklepach stacjonarnych oraz zdobycie ich w znacznie bardziej atrakcyjnej cenie. To także ogromna wygoda, gdyż towar w większości przypadków zostaje dostarczony prosto do domu, co docenią osoby kupujące przedmioty o dużych gabarytach. Osoby dokonujące zakupów przez Internet mają preferencyjne możliwości ich zwrotu.

Czym różnią się zakupy z sklepie internetowym od zakupów stacjonarnych?

Ogromne zainteresowanie Polaków zakupami internetowymi sprawiło, że konieczne stało się wprowadzenie odmiennych przepisów prawnych regulujących zasady zwrotu niż te obowiązujące w sklepach stacjonarnych. Kupując towary stacjonarnie każdy klient ma bowiem możliwość osobistego zapoznania się z ich wyglądem, stanem oraz funkcjonalnością jeszcze przed podjęciem decyzji o zakupie oraz dokonaniem zapłaty. Z tego powodu sklepy stacjonarne mogą prowadzić własną politykę zwrotów, która może pozwolić na zwrot towarów w określonym terminie lub całkowicie go wykluczyć.

Możliwości dokładnego zapoznania się ze stanem, wyglądem oraz sposobem funkcjonowania wybranych artykułów nie mają z kolei klienci dokonujący zakupów w sklepach internetowych. Towar jest im bowiem znany jedynie z zamieszczonego na stronie opisu oraz zdjęć podglądowych. O tym, jak w rzeczywistości jest on wykonany dowiadują się dopiero po jego dostarczeniu do domu. Z tego powodu polskie prawo wprowadziło możliwość zwrotu zakupionych przez Internet towarów bez konieczności podania przyczyny w ściśle określonym czasie od ich otrzymania do rąk. Jaki jest to czas?

Jaki jest czas na zwrot towaru w sklepie internetowym?

Termin zwrotu towarów zakupionych przez Internet i formalności

Konsument dokonujący zakupów przez Internet zawiera ze sprzedawcą umowę na odległość, w przypadku której obowiązuje 14-dniowe prawo do odstąpienia. Termin ten jest liczony nie od chwili złożenia i opłacenia zamówienia, ale od dnia, w którym paczka z towarem znajdzie się fizycznie w posiadaniu kupującego. Co więcej, konsument ma prawo zwrócić towar bez podania przyczyny. W celu jego oddania wystarczy wypełnić formularz zwrotu oraz dostarczyć go za pomocą poczty tradycyjnej lub elektronicznej i odesłać paczkę na adres sprzedawcy.

Na sprzedającym ciąży z kolei obowiązek uwzględnienia zwrotu, który został dokonany we wskazanym terminie 14 dni oraz oddania klientowi pieniędzy za zakupiony towar. Warto wiedzieć, że sprzedawca ma obowiązek zwrócić jedynie pieniądze za sam towar – koszt przesyłki, czyli jego dostarczenia do klienta nie podlegają bowiem zwrotowi. Pieniądze powinny zostać zwrócone w takiej samej formie, w jakiej klient dokonał zapłaty, czyli za pomocą przelewu na konto, na kartę płatniczą lub kartę podarunkową, o ile klient zgodzi się na taką ewentualność.

Prawu do zwrotu towarów zakupionych na odległość nie podlegają artykuły wyprodukowane na specjalne zamówienie, produkty żywnościowe i kosmetyki o krótkim terminie przydatności do użytku oraz inne towary, które z różnych przyczyn nie będą mogły zostać ponownie sprzedane. Zwrotowi nie podlegają także treści cyfrowe oraz bilety. Więcej na temat zwrotów towaru można znaleźć pod adresem: https://komerso.pl/prawo-konsumenta-do-zwrotu-towaru-zakupionego-p.