Komunikacja wewnętrzna — czym jest, jak ją wdrożyć i dlaczego warto o nią dbać?

Komunikacja wewnętrzna to jeden z najbardziej niedocenianych elementów funkcjonowania firmy. To właśnie w dużej mierze od niego zależy, jak działa dana firma oraz jakie wyniki osiąga. Poniżej przybliżamy, czym jest komunikacja wewnętrzna, jakie są plusy jej prawidłowego działania oraz jak możemy ją wspomagać.

Komunikacja wewnętrzna — czym jest, jak ją wdrożyć i dlaczego warto o nią dbać?

 

Czym jest komunikacja wewnętrzna?

Komunikacja wewnętrzna to komunikacja wnętrzarz firmy. Do niedawna uważano, że pracować nad nią i ją udoskonalać powinny firmy zatrudniające przynajmniej 200 - 300 osób, gdyż liczono na skuteczną wymianę informacji bezpośrednio między pracownikami. Takie spojrzenie na sprawę zostało jednak ostatnio obalone, a nad poprawną komunikacją wewnętrzną, powinny pracować wszystkie firmy niezależnie od liczby pracowników. Komunikacja wewnętrzna jest zatem komunikacją między pracownikami i zarządem danej firmy w celu usprawnienia pracy.

Dlaczego warto zwracać na nią uwagę?

Na komunikację wewnętrzną warto zwracać uwagę dzięki kilku plusom jakie ze sobą niesie. Pierwszym z nich jest odpowiednie poinformowanie wszystkich pracowników w firmie o konkretnych sprawach. Dzięki temu unikamy nieporozumień, niedomówień czy wręcz błędów. Poprawna komunikacja wewnętrzna to też efektywniejsza i wydajniejsza praca. Pracownicy firmy posiadający wszystkie informacje nie muszą się już skupiać na ich pozyskiwaniu. Odpowiednia komunikacja wewnętrzna zwiększa też ogólny komfort pracy.

Jak komunikować się wewnętrznie?

Aby pracować i zwiększać poziom oraz jakość komunikacji wewnętrznej, warto skorzystać z kilku narzędzi. Z pewnością komunikację wewnętrzną wspomagać będą tradycyjne sposoby takie jak tablica z ogłoszeniami, plakaty, papierowa dokumentacja czy spotkania z pracownikami. Jeśli chcemy poprawić komunikację wewnętrzną, warto postawić też na nowoczesne rozwiązania takie jak e-maile, wewnętrzny system firmowy zawierający powiadomienia czy sms-y. Możemy oferować też pracownikom bardziej oryginalne formy komunikacji takie jak newslettery, biuletyny czy gazetki firmowe. Wybierając najlepszy sposób komunikacji, warto przetestować kilka opcji i wybrać te, które najlepszej sprawdzają się w konkretnej sytuacji.