Content marketing, czyli jak skutecznie reklamować się i przyciągnąć klientów/użytkowników treścią?

Wartościowy content i przydatne treści to jeden z najskuteczniejszych sposobów przyciągania nowych klientów, odbiorców czy czytelników. Content marketing jest też coraz częściej wykorzystywany do reklamowania się — zarówno jako osoba prywatna prowadząc swojego bloga czy w biznesie gdzie staramy się zbudować pozytywny wizerunek i zainteresować klientów naszą marką. Poniżej przedstawiamy — czym jest content marketing, na czym polega, jak możemy go wykonywać oraz dlaczego warto stawiać na wartościowe i jakościowe treści!


Content Marketing

Content marketing to strategia marketingowa, która polega na pozyskiwaniu i przyciąganiu potencjalnych klientów wartościową treścią. To właśnie ona jest głównym punktem tej taktyki a zamiast nachalnych reklam czy poszukiwania klienta skupiamy się w niej na publikowaniu przydatnego contentu. Działanie takie sprawia że wiele osób, które poszukują informacji na dany temat, trafia do naszej firmy czy marki. Osoby, które również szukaj już gotowych produktów lub usług, mogą trafić do nas właśnie dziki np. blogowi w sklepie online czy artykułowi sponsorowanemu gdzie prezentujemy swój produkt.

Content marketing może przeprowadzać każda osoba, firma lub marka niezależnie od wielkości, branży czy sposobu działania. Wartościowy content możemy też przygotowywać samodzielnie lub zlecić ten rodzaj marketingu agencjom marketingowym. Istnieje wiele rodzajów samych treści, poprzez które możemy się reklamować i przyciągnąć potencjalnego klienta, a sam sposób reklamy poprzez content marketing posiada bardzo wiele plusów i korzyści.

Dlaczego warto — plusy Content Marketingu

Do plusów content marketingu możemy zaliczyć kilka korzyści. Pierwsza z nich to pozytywny wizerunek, jaki tworzymy, reklamując się publikując przydatne treści. Content marketing nie jest nachalny, dzięki czemu zyskujemy pozytywny wizerunek w oczach potencjalnych klientów — o co trudno np. przy popularnych pop up-ach czy wyskakujących reklamach na serwisach. Dzięki content marketingowi możemy też nawiązywać bliższe relacje z klientem, który będzie np. regularnie sprawdzał naszego bloga i będzie utożsamiał się z marką, o co również trudno przy tradycyjnym sposobie reklamowania się. Sam content marketing daje wiele możliwości działania i możliwy jest zarówno gdy jesteśmy osobami prywatnymi np. freelancerami reklamującymi swoje usługi, jak i przy prowadzeniu dużej marki. Ważnym plusem tej strategii marketingowej jest też jej udostępnianie, czyli wirusowe rozprzestrzenianie się “reklamy” (treści). Wiele osób uzna ją za przydatną np. szczególnie raporty, statystyki czy poradniki i będzie przekazywało ją znajomym, czy rodzinie. W ten sposób bez dystrybucji dotrzemy do dużej ilości osób, a nasza witryna będzie często zamieszczona jako link np. na forach czy na portalach społecznościowych, dzięki czemu uzyskamy efekt darmowego link buildingu.

Content marketing, czyli jak skutecznie reklamować się i przyciągnąć klientów/użytkowników treścią?

Poradniki, e-booki, teksty tematyczne i artykuły sponsorowane

Pierwszym typem contentu, który możemy publikować i jest on najbardziej popularny to typowe materiały tematyczne. Z pewnością zaliczać będzie się do nich blog firmowy/tematyczny czy strona internetowa. W tych miejscach możemy regularnie publikować wpisy i teksty o danej tematyce czym przyciągniemy wielu odbiorców. Do tego rodzaju treści możemy zaliczyć też poradniki, tutoriale, e-booki czy materiały instruktażowe. Wiele osób poszukujących wiedzy w danej branży trafi wtedy do nas - do naszej marki, i z dużym prawdopodobieństwem skorzystania z produktu. Jeśli posiadamy pewien budżet w cenie kilkudziesięciu złotych, możemy też wykupić artykuły sponsorowane na zewnętrznych portalach. To teksty tematyczne z subtelną reklamą naszej marki. Wiele osób z chęcią je przeczyta, a następnie odwiedzi naszą witrynę.

A może podcasty webinaria, social media i kanał na YouTube?

Content marketing to też bardziej nowoczesne formy publikowania treści. Z pewnością będą to social media i nasze profile na portalach społecznościowych. Możemy publikować tam regularne przydatne posty, a wiele osób będzie obserwowało nasz kanał oraz sprawdzi “przy okazji” naszą ofertę. W takich miejscach możemy też przeprowadzać coraz bardziej popularne transmisje na żywo, webinaria czy publikować podcasty. Jednym z najciekawszych rozwiązań jest prowadzenie tematycznego kanału na Youtube. Jest to bardzo modne, nowoczesne i efektowne rozwiązanie, które z pewnością przyciągnie do naszej marki wielu klientów, którzy następnie skorzystają z naszych produktów czy usług.

Content marketing, czyli jak skutecznie reklamować się i przyciągnąć klientów/użytkowników treścią?

Nie zapomnij o raportach, statystykach i danych

Często zapomnianą i pomijaną formą content marketingu jest publikowanie przydatnych raportów, wykresów czy statystyk. Dane takie jest nieco trudniej przygotować niż np. tematyczny tekst, gdyż wymaga to poświęcenia sporej ilości czasu czy wykonania analiz, ale ten typ contentu jest bardzo wartościowy. Wiele osób poszukuje przydatnych danych branżowych, dlatego warto np. przekładać dane z zagranicznych źródeł, tworzyć samodzielnie zestawienia np. sprzedażowe, czy ujmować na wykresach trendy w danej branży. Takie rozwiązanie sprawdzi się idealnie w branży specjalistycznej, gdzie naszymi klientami mogą być inne firmy szukające danych np. o trenach czy statystykach. Te rozwiązanie sprawdzi się też, gdy walczymy o klienta prywatnego, gdyż prywatni klienci również lubią sprawdzić np. na wykresie, co sprzedaje się tego lata najlepiej lub z jakich opcji najczęściej korzystają klienci.

Gdzie publikować treści?

Ostatnią kwestią content marketingu jest pytanie — gdzie publikować treści. To od tego elementu zależy czy dotrą one do odpowiedniej publiczności i przyciągną do naszej marki nowych klientów. Z pewnością powinniśmy wybrać odpowiednią grupę docelową i treści publikować w miejscach, gdzie przebywają potencjalni klienci, czyli np. w grupach w social mediach czy forach tematycznych. Oprócz social mediów i for internetowych publikować treści możemy na swoim blogu, stronie internetowej czy odpłatnie na innych serwisach. Dobrym pomysłem jest też publikowanie treści na portalach biznesowych typu LinkedIN, jeśli naszą grupą docelową są też firmy. Często niedocenianym kanałem dystrybucji treści są powiadomienia, notyfikacje czy newslettery, które kojarzymy z własnego doświadczenia negatywnie. Publikując poprzez nie wartościowe — nawet krótkie treści z pewnością zyskamy w oczach klientów.