Analiza marketingowa w kilku prostych krokach

Jak skutecznie i świadomie zarządzać firmą? Jakie kroki podjąć by zostać najlepszym wśród najlepszych? Jednym z podstawowych zadań, każdego świadomego przedsiębiorcy jest regularne opracowywanie analizy marketingowej. Nie wiesz jak to zrobić? Poniżej znajdziesz krótki przewodnik "krok po kroku", który pomoże Ci przygotować dokładną analizę marki, co z kolei w znacznym stopniu ułatwi Ci prowadzenie biznesu.

Na wstępie kilka słów o ...

Analiza marki, określana inaczej analizą marketingową jest procesem polegającym na zbadaniu jej konkretnych elementów, z których się składa. To pewnego rodzaju podstawa, na bazie której opracowuje się i przygotowuje strategię marketingową. Ta z kolei pomaga w podjęciu odpowiednich kroków, dzięki którym możliwe jest taktyczne wypromowanie firmy na rynku oraz zrealizowane zamierzonych celów - czyli, w tym konkretnym wypadku osiągnięcie lepszych wyników niż konkurencja. Jakie etapy składają się na profesjonalną analizę marki?

Analiza marketingowa - krok pierwszy?

Zanim przystąpisz do działania pamiętaj by korzystać tylko i wyłącznie z aktualnych danych rynkowych co gwarantuje Ci pełną skuteczność przygotowanej analizy marketingowej.
Pierwszym etapem przygotowania analizy marketingowej jest ogólne scharakteryzowanie danej marki oraz skrupulatny opis jej działania i wyznaczenie celów na przyszłość. W związku z tym na tym etapie działań, pod uwagę brane są następujące czynniki:

- rodzaj oferowanych usług lub produktów;

- dotychczasowe funkcjonowanie marki (w tym strategia marketingowa);

- przyszłość i cele marki;

- sposób zachęcenia potencjalnych klientów oraz ich obsługa;

- analiza aktualnych badań i statystyk rynkowych powiązanych z branżą.

Analiza marketingowa w kilku prostych krokach

Krok drugi - analiza SWOT

Czym jest popularna analiza SWOT? O analizach SWOT zrobiło się głośno kilka lat temu, dzisiaj są one podstawą na której opiera się każda profesjonalnie przygotowana analiza marketingowa. Analiza SWOT odnosi się do możliwych strat oraz zysków. Prowadząc własny interes musisz liczyć się z tym, że nie zawsze będzie kolorowo, jednak dzięki analizie SWOT zmniejszysz ryzyko wystąpienia niepowodzenia i poniesienia strat.

 SWOT pomoże Ci określić:

- mocne strony marki (Strenghts), które dają jej przewagę nad pozostałymi markami;

- słabe strony marki (Weaknesses), które negatywnie wpływają na podjęte działania, utrudniając tym samym osiągnięcie zamierzonych celów;

- sprzyjające szanse i okoliczności (Opportunities), które wspomogą osiągnięcie wyznaczonych celów;

- czynniki niesprzyjające (Threats), które mogą wystąpić wraz z rozwojem marki.

Krok trzeci - zaspokojenie potrzeb klienta i sposoby na jego pozyskanie

To kolejny etap analizy marketingowej marki, jakim należy się zająć. Mając do dyspozycji aktualne dane statystyczne i wyniki badań rynku ustalić można profil potencjalnych klientów, którzy chętni będą na skorzystanie z Twoich usług bądź zakup produktów. Ten krok pozwala także na przygotowanie taktycznej kampanii reklamowej, która przekona klienta do Twojej marki.

Co jeszcze powinna zawierać analiza marketingowa?

Oprócz wyżej wymienionych aspektów, właściwe przygotowana analiza marketingowa zawierać musi:

- aktualny ranking firm z branży, dzięki któremu dowiesz się na jakim miejscu plasuje się Twoja marka;

- sposób działania konkurencji, m.in.: obszar działania, sposób komunikacji i pozyskiwania klientów itp.

Pozyskując wszystkie te informacje, łatwiej Ci będzie wyprzedzić konkurencję!

Zależy Ci na losie swojej firmy? Chcesz sukcesywnie piąć się w górę? Nie czekaj tylko jeszcze dziś zacznij przygotowywać analizę marketingową swojej marki, jesteśmy przekonani, że z naszym poradnikiem uda Ci się to bez najmniejszego problemu!